معرفی انواع اسناد معارض ثبتی توسط کارشناس رسمی دادگستری رشته ی ثبتی

 اسناد مختلف ملکی اعم از خانه، زمین ، آپارتمان و کارخانه هنگام ثبت در دفترخانه اسناد رسمی ممکن است مشاهده شود دچار برخی تعارضات یا اختلافات هستند که ذیلا به اختصار توضیح داده می شود.

1-  اسناد ممکن است از لحاظ مالکیت ثبتی که موضوع آن هاست ممکن است دچار اختلاف باشند. به عنوان مثال  یک سند با ما به ازای خارجی واحد  دارای چند مدعی مالکیت باشد. و افراد مختلفی جهت تصرف ملک مدعی باشند. درین صورت جهت حل اختلاف درباره ملک مطروحه  مسئله به کارشناس دادگستری رشته ی ثبتی ارجاع داده می شود تا ضمن بررسی های لازم مالک شخصی حقیقی ملک مورد نظر معرفی شود.

2- اسناد در حدود و مساحت نیز ممکن است با هم دچار تعارض و اختلاف باشند. به عنوان مثال  یک باغ در همسایگی باغ دیگر در خصوص تعیین و تحدید مرز باغ هر یک از مالکین با هم دچار اختلاف و تنازع می شوند. درین صورت  کارشناس رسمی دادگستری رشته ی ثبتی با بررسی مشخصات مساحت هر یک از طرفین دعوی که مندرج در سند مالکیت آن ها اعم از نسخ، قولنامه یا سند تک برگ است و با انجام امور کارشناسی لازم ، به تعیین صحیح و دقیق مساحت و حدود ملک مورد نظر اقدام می کند.

3-  در برخی مواقع اختلافات ممکن است به اشتباهات ثبتی در تعیین حقوق ثبتی مرتبط باشد. این اشتباهات که با عملکرد کارکنان امور ثبتی ارتباط مستقیم دارد با مراجعه کارشناسان رسمی دادگستری به امور ثبتی محل ایجاد اختلاف و تنازع قابل پیگیری و ردیابی ست. طبیعی ست درین مورد اگر کارکنان امور ثبتی در انجام وظایف خود دقت لازم را انجام دهند از ایجاد اشتباهات احتمالی جلوگیری به عمل می آید.

در تعیین و تشخیص اصالت اسناد معارض سندی که پیشتر ثبت شده باشد به عنوان سند مقدم شمرده می شود و تا  صدور رای نهایی دادگاه در خصوص تعیین تکلیف اسناد معارض  و مورد اختلاف به عنوان سند اصیل و صحیح در نظر گرفته می شود و  سندی که بعدا و در بازه ی زمانی بعدتر ثبت شده باشد  به عنوان سند ثبتی موخر معرفی می شود و از درجه ی اعتبار ساقط است.

این ترتیب در تعیین سلامت سند، تا زمان به نتیجه رسیدن دادگاه و صدور حکم نهایی معتبر است و طرفین دعوی مکلف هستند نسبت به اسناد در دست خود، بر این اساس رفتار کنند  اما پس از انکه دادگاه بر اساس نظرات و بررسی های انجام شده توسط کارشناسان رسمی دادگستری رشته ی ثبتی به نتیجه ی قطعی درین مورد رسید، رای دادگاه گرچه بر خلاف تقدم و تاخر اسناد باشد لازم الاجرا ست و طرفین تعارض باید از آن اطاعت کند.

اگر هر یک از طرفین پس از رای دادگاه از پاینبدی به اسناد جدید سرپیچی کند، عمل آن فرد  می تواند پیگیری قانونی داشته باشد و از محل اعتبار ساقط است.

در صورت وجود هر گونه پرسش یا  نیاز به مشاوره در خصوص امور ثبتی ملک، زمین ، آپارتمان و مسائل مربوط می توانید با کارشناسان رسمی دادگستری رشته ی ثبتی ارتباط برقرار کنید.

معرفی نقشه برداری ثبتی توسط کارشناس رسمی دادگستری رشته امور ثبتی

 نقشه برداری ثبتی به منظور تعیین محدوده های تعریف شده و تعیین حقوق آن ها انجام می شود. این محدوده ها می تواند شامل مواردی مانند مکان های جغرافیایی و طبیعی باشد. نقشه برداری ثبتی بر اساس کارکردی که برای کاربر دارد نام گذاری می شود. و می تواند شامل موارد زیر باشد:

1- نقشه برداری ثبتی امور شهری.

درین نوع نقشه برداری جایگاه منازل ، معبرهای اصلی و فرعی شهری ، تفرجگاه های شهری و ... مشخص و مسجم می شود. کاربر می تواند با مراجعه به این نوع نقشه برداری به سهولت به جایگاه های مختلف ساخته شده در سطح شهر دسترسی پیدا کند.

2-  نقشه برداری ثبتی امور کشاورزی

 نقشه برداری از زمین های زراعی و مساحت  و نحوه ی قرار گرفتن آن ها درین نوع نقشه برداری مورد استفاده قرار می گیرد و اطلاعات لازم جهت زمین های زراعی را در اختیار کشاورزان قرار می دهد.

3-  نقشه برداری ثبتی امور مالی

درین  نوع نقشه برداری هدف تعیین مالیات و ساز و کار اخذ مالیات است. اطلاعات ملکی و مالی مورد نیاز ثبت و ضبط می شود و کاربر با مراجعه به آن می تواند اطلاعات مالی لازم جهت اخذ مالیات از بنگاه های مالی را به دست آورد.

4- نقشه برداری ثبتی امور آبی

تعیین و تحدید منابع آبی کشور و همچنین مرزهای آبی درین نوع نقشه برداری مدنظر است. و از اهداف آن می توان به مدیریت بنادر و سواحل و لنگرگاه ها می توان اشاره کرد.

5- نقشه برداری ثبتی جامع

در این نوع نقشه برداری علاوه بر آن که موارد پیشین مورد نظر است، مسائل عمرانی و آبادانی هر منطقه نیز طرح می شود. نقشه بردار ، در تلاش است با بررسی نقاط بالقوه ی پیشرفت منطقه،  استعدادهای منطقه را کشف و پیشنهاد دهد.

در نقشه برداری ثبتی جامع موارد زیر به صورت مستقیم مورد استفاده و مطالعه قرار می گیرد:

1- حدود و وضعیت اراضی

2- ارزش اراضی و وجوح اخذ مالیات

3- کاربری روستایی وشهری

4- جمعیت و اطلاعات مربوطه

5- وضعیت ادارات وسازمان های اجرایی اداری

6- آب و فاضلاب

7- معماری ساختمان های موجود در منطقه

8-خاک و پوشش گیاهی

مسلما می توان موارد بیشتری را به مجموعه ی فوق اضافه کرد. به هر میزان در نقشه برداری ثبتی جامع  جزییات  بیشتری بررسی شود  بالتبع ، نتیجه حاصل از بررسی دقیق تر و قابل استنادتر می تواند باشد.

با مطالعه ی جامع و همه جانبه ی موارد مذکور کارشناسان دادگستری رشته ی امور ثبتی می توانند درباره ی برنامه های عمرانی و آبادانی منطقه اظهار نظر کنند . مسلما نهادهای مسئول جهت برنامه ریزی برای پیشرفت مناطق جغرافیایی مورد نظر خود ناچار از رجوع به نظرات کارشناسی هستند که توسط کارشناسان رسمی دادگستری رشته ی امور ثبتی به ویژه با استفاده از انواع نقشه برداری های ثبتی جمع بندی و بررسی شده اند.

در صورت وجود هر گونه پرسش و نیاز به مشاوه در زمینه امور ثبتی زمین، ملک و آپارتمان می توانید به کارشناس رسمی دادگستری رشته امور ثبتی مراجعه کنید.

کارشناس رسمی دادگستری ثبتی

 

معرفی مشخصات ، صلاحیتهای

کارشناس رسمی دادگستری ثبتی

• تطبیق مساحت ، حدود ، حقوق املاک 

• تشخیص اختلافات ، تعارض اسناد مالکیت ، اضافه مساحت 

• صحت اجرای تشریفات ثبتی ، تفکیک ، تقسیم ، افراز املاک مشاع 

• نقشه برداری ثبتی و ارزیابی زمین های مسکونی و واحدهای آپارتمانی و اداری ، تجاری 

 

 


در این ویدئو معرفی کارشناس رسمی دادگستری رشته امور ثبتی و صلاحیتهای مرتبط با آن مشترک بین مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلاء و کارشناسان رسمی دادگستری و کانون کارشناسان رسمی دادگستری که به لحاظ وظایف و صلاحیتها تعریف مشابهی دارند توضیح داده شده است در سایت https://exp-co.com/shop/ همچنین اطلاعاتی در مورد نحوه دانلود رایگان کاملترین و کاربردی ترین نمونه سوالات سالهای قبل و مسائل و پاسخنامه تستی و تشریحی به همراه راهنمای منابع مورد نیاز آزمون و سوالات مصاحبه عمومی و تخصصی و نتایج آزمون به همراه تشریح پاسخ سوالات و شرایط شرکت کنندگان و نحوه جذب و گزینش و جزئیات امتحان و مصاحبه برای داوطلبان شرکت و دریافت کارت ورود به جلسه دفترچه ثبت نام آزمون و گزینش و حد نصاب و آمار و نتایج قبولی آزمون به صورت آنلاین یا پی دی اف PDF یا فایل های WORD یا متن و تصویردفترچه های کاغذی چاپ شده در فرمت JPG که در آزمون ها ارائه شده است

حساسیت رشته امور ثبتی بدلیل این است که با املاک و اموال دارایی‌های غیر منقول سروکار دارد ، هر چند که ادارات ثبت و اسناد و املاک چهارتا وظیفه متعدد دارد مثل دفاتر ازدواج و یا ثبت اختراعات و اکتشافات یا ثبت احوال و همچنین ثبت املاک دارند ما داریم موضوعی بخشی از وظایف آن‌ها در ثبت املاک می ‌پردازیم ادارات ثبت وظیفه ثبت و تعیین حدود و حقوق مالکین را دارند. و بدلیل اینکه روند ثبت از زمان‌های گذشته حتی به بیش از صد سال سابقه امور ثبتی بصورت ثبتی در امور کشور داریم ولی اختلافاتی بدلیل دقیق نبودن ابزار برداشت املاک در دوره‌های گذشته باعث انتقال این اختلاف ها به شرایط روز گردده است. کارشناسان رسمی دادگستری رشته امور ثبتی در تمامی کشور با انجام تطبیق مساحت و تعیین حدود می ‌توانند حقوق املاک و مالکین را مشخص کنند. اختلافات و تعارض اسناد مالکیت در خصوص اضافه مساحت نیز تشخیص علت بوجود آمدن و اینکه چه کسی محق است نیز توسط کارشناسان انجام می‌ شود. البته برخی از اختلافات بدلیل عدم اجرای صحیح تشریفات ثبتی شکل می ‌گیرد ، پس کارشناسان در این رشته می ‌بایست به تمام قوانین ثبتی آگاه باشند، همچنین تفکیک و تقسیم و افراز املاک مشاع را نیز کارشناسان ثبتی بر عهده دارند. همکاری این کارشناسان با کارشناسان رشته نقشه ‌برداری در تعیین حدود اربعه و موقعیت و نقشه‌های UTM برای صدور سندهای تک‌ برگی اهمیت بسیار شایانی دارد. همچنین نقشه ‌برداران پس از تهیه نقشه‌های آپارتمان‌ها برای تفکیک پس از آن است که روند تفکیک و اظهارنظر آنها را کارشناسان ثبتی پیش می ‌گیرند. واحدهای آپارتمانی یا اداری و تجاری تمام روند تفکیکش در کشور بر عهده کارشناسان نقشه ‌برداری و کارشناسان امور ثبتی است. باید بدانیم که در صورت بروز اختلافات در مسائل ثبتی میتوانیم مستقیما به کارشناسان ثبت مراجعه کنیم. هر چند که دسترسی به اطلاعات چون روند ثبت و ضبط اسناد و مستندات چون در گذشته بصورت دیجیتال نبوده است در سال‌های گذشته دسترسی به آن مستندات بسیار سخت بود ، ولی هم اینک در ادارات ثبت با تشکیل پرونده‌های دیجیتالی وارائه اسناد تک برگی تمامی اطلاعات را بصورت پرونده‌های دیجیتالی ذخیره می‌کنند حتی مختصات حدود اربعه املاک و مختصات گوشه‌های املاک راهم نگهداری می ‌نمایند. طرح‌های کاداستر و سایر طرح‌های که برای بهبود وضعیت ثبتی املاک مورد استفاده قرار می‌گیرد . نتیجه این عملکرد است. ادارات ثبت با دلیل اینکه با اموال غیر منقول که منبع سرمایه‌ گذاری و پس‌انداز بسیار زیادی از افراد جامعه است چون طرف هستند، می‌بایست بسیار دقیق عمل کنند و روند تشریفات ثبتی را دقیق انجام دهند تا اینکه اختلافات به حداقل برسد.

کارشناسان رسمی دادگستری